کوهنوردی

این وبلاگ درمورد کوهنوردان کنگاور است

کوهنوردی

این وبلاگ درمورد کوهنوردان کنگاور است

۷ مطلب در تیر ۱۳۹۳ ثبت شده است

 

14- Shishapangma (شیشا پانگما) که به طور کامل در داخل خاک کشور چین(در تبت مرکزی) قرار دارد و در زبان تبتی به معنای "قله ای بر فراز دشتهای پوشیده از چمن" می باشد. بلندترین قله ی کوهستان شیشا پانگما 8013 متر ارتفاع دارد.

 

 

13- Gasherbrum II (گاشربروم 2)(همچنین با نام K4 نیز شناخته می شود) در مرز بین پاکستان و چین واقع شده است و بخشی از رشته کوههای گاشربروم می باشد. این قله در منطقه ی قراقروم در هیمالیا قرار دارد و ارتفاع آن بالغ بر 8035 متر است.

 

 

12- Broad Peak (برود پیک)(همچنین با نام K3 نیز شناخته می شود) بخشی از همان رشته کوههای گاشربروم است و فقط 8 کیلومتر با قله ی مشهور K2 فاصله دارد. مردم محلی به این قله را "Faichan Kangri"(فیچن کنگری) مینامند. ارتفاع این قله 8047 متر می باشد.

 

 

11- Gasherbrum I (گاشربروم 1) (همچنین با نام K5 نیز شناخته می شود) در منطقه ی قراقروم در هیمالیا واقع شده است و در همان رشته کوههای گاشربروم جای گرفته است. "قله ی پنهان" نامی است که کوهنوردان روی این قله گذاشته اند ومردم محلی  آن را rgasha""(گاشا) می نامند به معنای "کوهستان زیبا". این قله دارای ارتفاع 8080 می باشد.

 

 

10- Annapurna (آناپورنا) مجموعه ای از قلل می باشد که ارتفاع بلندترین آنها به 8091 متر می رسد. این قله که در مذهب هندو به "خدایگان حاصلخیزی و زراعت" منسوب است، بخشی از منطقه ی حفاظت شده با وسعت 7629 کیلومتر مربع در کشور نپال می باشد. با توجه به میزان تلفات کوهنوردان صعود کننده به این قله که حدود 40 درصد می باشد، برخی این کوه را مرگبارترین کوهستان بر می شمارند.

 

 

9- Nanga Parbat (نانگا پاربات) در زبان اردو به معنای "کوهستان برهنه" می باشد. همچنین به "کوهستان قاتل" نیز شهرت دارد. دلیل این نام گذاری این است که در نیمه اول قرن بیستم تعداد زیادی از کوهنوردانی که قصد داشتند این صعود سخت را انجام دهند، جان خود را از دست داده اند. ارتفاع این قله 8126 متر می باشد.

 

 

8- Manaslu (ماناسلو) در منطقه ی Gorkha (گورخا) واقع در Mansiri Himal که بخشی از هیمالیا در نپال است، جای گرفته است. ماناسلو دارای خط الراسهای طولانی، یخچالها و چشم اندازهایی با شیب زیاد می باشد. بلندترین قله آن دارای ارتفاع 8163 متر است.

 

 

7- Dhaulagiri (دائولاگیری) "کوهستان سفید" بخشی از رشته کوههای هیمالیا می باشد که در شمال غربیPokhara (پُخارا) درناحیه ی شمال نپال مرکزی قرار گرفته است. ارتفاع آن به 8167 متر می رسد.

 

 

6- Cho Oyu (چو اُیو) "الهه ی فیروزه" در 20 کیلومتری غرب کوه اورست قرار دارد، این کوه در رشته کوههای هیمالیا و در مرز بین چین و نپال می باشد. با وجود اینکه این قله 8201 متر ارتفاع دارد ولی به دلیل شیب نه چندان زیاد آن، اکثر کوهنوردان آن را آسان ترین صعود هشت هزار متریها می دانند.

 

5- Makalu (ماکالو)یک کوه منفرد واقع در 22کیلومتری شرق کوه اورست است و شکلی شبیه به یک هرم چهار وجهی دارد. به عنوان یکی از سخت ترین کوهها برای صعود، مطرح شده و دلیل آن شیب بسیار زیاد و تیغه های تیز خط الراس آن می باشد. ارتفاع قله 8462 متر است.

 

 

4- Lhotse (لوتسه) برای کوهنوردان یکی از مشهورترین کوهها است. به این دلیل که اتصال مستقیم به کوه اورست دارد و از طریق گردنه جنوبی با اورست مجاورت دارد وهمچنین اینکه جبهه وحشتناک جنوبی کوه لوتسه یکی از بزرگترین جبهه های پرشیب کوهستانهای جهان می باشد.(این جبهه، تنها با 2.25 کیلومتر فاصله ی افقی بالغ بر 3.2 کیلومتر افزایش ارتفاع دارد). این قله 8516 متر ارتفاع دارد.

 

 

3- Kangchenjunga (کنچنجونگا) "پنج جواهر برفی" سومین قله بلند جهان است و به همراه چهار قله ی دیگر مجاور خود، شامل 5 قله می باشد  که همگی آنها بالای 8450 متر هستند. این کوه کاملا از شرق تا غرب و از شمال تا جنوب با رشته کوههای عظیم احاطه شده است. رشته کوههای Kangchenjunga دارای شکلی مانند یک حرف X خیلی بزرگ هستند. ارتفاع این قله به 8586 متر می رسد.

 

 

2- K2(کیتو) در قسمت شمالی کشور پاکستان و در منطقه قراقروم در هیمالیا واقع شده است. به خاطر نام مستعارش یعنی "کوهستان وحشی" مشهور است. شهرت آن به این خاطر است که از هر 4 نفری که قصد صعود به این قله را داشته اند، 1 نفر جان باخته است. این کوه دومین کوه مرگبار جهان است. ارتفاع قله ی آن 8611 متر است.

 

 

1-   Everest(اورست)به طور رسمی، با ارتفاعی بالغ بر 8848 متراز سطح دریا،  بلندترین قله ی جهان محسوب می گردد. صعود به قله اورست زیاد مشکل نیست، ولی این بدان معنی نیست که هر کسی می تواند آن را انجام دهد. برای صعود به اورست، علاوه بر ابزار و وسایل مورد نیاز،کمکهای تخصصی که ارزان هم نیستند، ضروری می باشد. تا به حال 210 نفر از افرادی که قصد صعود به اورست را داشته اند، جان خود را در این راه از دست داده اند. اکثر آنها در منطقه ی موسوم به "منطقه ی مرگ" که شرایط آن به شدت بحرانی است(میزان اکسیژن برای حیات انسان کافی نیست) جان باخته اند.

 

 

بخش دوم:

 

همه ی 14 قله ی بالای هشت هزار متر جهان در منطقه ی قراقروم در رشته کوههای هیمالیا واقع در قاره آسیا، قرار گرفته اند. بر اساس آمار سایت www.everestnews.com فقط 14 کوهنورد تا به حال توانسته اند که هر 14 قله را با موفقیت صعود نمایند که اسامی آنها به ترتیب اتمام صعودهایشان عبارتند از: رینهولد مسنر (ایتالیا)، جرزی کوکوچکا (لهستان)، ایهارت لورتان (سوئیس)، کارلوس کارسولیو (مکزیک)، کریزیستوف ویلیکی (لهستان)، جوئان اویارزابال (اسپانیا)، سرجیو مارتینی (ایتالیا)، پارک یونگ سوک (کره)، هنگ گیل اوم (کره)، آلبرتو اینوراتیگی (اسپانیا)، هان ونگ یونگ (کره)، اد ویستورس (آمریکا)، آلن هنکس (انگلیس) و سیلویو ماندینلی (ایتالیا).

 

 

((جدول اطلاعات قلل))

 

 

ردیف

نام قله

موقعیت

ارتفاع(متر)

اولین صعود کنندگان

تاریخ اولین صعود

1

اورست*

نپال/تبت

8850

ادموند هیلاری از" انگلیس" وتنزینگ نورگی از" نپال"

29 می 1953

2

کیتو

پاکستان/چین

8611

لاسدلی و کامپگنونی از "ایتالیا"

31 جولای 1954

3

کنچنجونگا

نپال/هند

8586

باند، براون، هاردی و استراتر از "انگلیس"

25 می 1955

4

لوتسه

نپال/تبت

8516

لاشسینگر و ریس از "سوئیس"

18 می 1956

5

ماکالو

 نپال/تبت

8462

کاوزی، تری، فرانکو، مگنون-جیالتسن، باویر، کوپه، لروکس و ویالت از "فرانسه"

15 می 1955

6

چو اُیو

 نپال/تبت

8201

تیچی و ژاکلر از "اتریش" و پاسانگ  داوالاما از "نپال"

19 اکتبر 1954

7

دائولاگیری

نپال

8167

شلبرت، فورر، دیمبرگر و دینر از "سوئیس" و نایما دورجی  و ناوانگ دورجی از "نپال"

13 می 1960

8

ماناسلو

نپال

8163

ایمامیشی، کیتو و هیجیتا از "ژاپن" و نوربو از "نپال"

9 می 1956

9

نانگاپاربات

پاکستان

8126

هرمن باهل از "اتریش"

3 جولای 1953

10

آناپورنا

نپال

8091

هرزاگ و لاچنال از "فرانسه"

3 ژوئن 1950

11

گاشربروم یک

پاکستان/چین

8080

شووینگ و کافمن

4 جولای 1958

12

برودپیک

پاکستان/چین

8047

اشماک، وینتراستلر، دیمبرگر و باهل از "اتریش"

9 ژوئن 1957

13

گاشربروم دو

پاکستان/چین

8035

موراوک، لارچ و ویلنپارت از اتریش

7 جولای 1956

14

شیشا پانگما

تبت

8013

سو چینگ و یک تیم 9 نفره ی چینی

2 می 1964

 

* در سال 1995 ارتفاع قله ی اورست 8848 متر منظور شده بود و در نوامبر 1999 تجدید نظر گردید و 8850 متر اعلام شد.

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۲۹ تیر ۹۳ ، ۱۰:۲۸
حامد فیاض بخش

سرپرست برنامه : همنورد مجتبی فیاض بخش

 

زمان برنامه : ۱ و ۲ شهریور ماه ۹۲

 

تعداد افراد شرکت کننده گروه در برنامه : ۱۵ نفر

 

 

 

طبق برنامه از پیش تعیین شده گروه ، تعداد پانزده نفر از اعضای گروه کوهنوردی آناهیتا در یک برنامه دو روزه با سرپرستی همنورد پرتلاش مان جناب آقای مجتبی فیاض بخش به وسیله چهار دستگاه خودرو شخصی در صبح روز جمعه اول شهریور ماه خود را به مسجد رسانده و پس از چیدن کوله ها در یک هوای مه آلود به سمت پناهگاه بارگاه سوم به راه افتادند که در بدو ورود با استقبال گرم همنوردمان آقای حمید رضا باقرپور از اعضای تیم ملی فدراسیون کوهنوردی  ایران در صعود به قلل چوایو و شیشاپانگما و شخصی نام آشنایی که اسمش با جبهه جنوبی  و ساخت پناهگاه بارگاه سوم دماوند عجین شده و کمتر کسی است که از این جبهه به دماوند صعود کرده باشد ولی مورد لطف و حمایت ایشان قرار نگرفته باشد(ما نیز در اینجا از کلیه زحمات و خدمات بی شائبه ایشان به جامعه کوهنوردی تقدیر و تشکر نموده و از درگاه خداوند منان برای ایشان و خانواده گرامیشان سلامتی و بهروزی را خواستاریم ) قرار گرفتیم و در اتاق هایی که از قبل ایشان برایمان تهیه نمودن مستقر شدیم. در صبح روز شنبه دوم شهریور تمامی اعضای تیم بهمراه آقای باقر پور به سمت قله حرکت نموده و در طول مسیر تا قله اقدام به پاکسازی زباله های موجود نمودند. پس از صعود کلیه نفرات گروه به قله و گرفتن چند قطعه عکس یادگاری و  به رسم همیشگی گروه  به یاد کلیه شهدای کوهستان بخصوص گشایندگان مسیر ایرانیان در قله برودپیک ( آیدین ، پویا و مجتبی ) یک دقیقه سکوت کرده و زباله ها از قله به سمت بارگاه و مناطق پایین تر کوهستان حمل نموده .

 

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۲۹ تیر ۹۳ ، ۱۰:۲۶
حامد فیاض بخش

مجتبی فیاض بخش

 

 

گروه کوهنوردی اناهیتا-سهیلا یاوری :خودتونو برامون معرفی می کنید ؟

 

مجتبی فیاض بخش هستم متولد 28 دی 1361 در کنگاور

 

ورزش رو از کجا و  چطور شروع کردین ؟

از کودکی به ورزش علاقمند بودم با ورزش باستانی در دوران ابتدایی کشتی در راهنمایی بسکتبال زیر نظر مربی خوبم جناب آقای کیوانی و به تشویق برادرم دوچرخه سواری و بعد از ان هم کوهنوردی .

 

اولین بار ی که به کوه رفتید ؟

سال اول راهنمایی بودم و با سال سومهای مدرسه دونفر بودیم (سال اولی ) به همراه آقای رحیمی (که الان عضو گروه همیاران هستند) از سمت روستای عبدالتاجدین به امروله رفتیم .

و 4 نفر صعود کردیم که من یکی از  آن 4 نفر بودم ..فصل بهار اغلب کوه میرفتم در دوران راهنمایی و دبیرستان و در دوران خدمت سربازی عضو کوهنوردی وزارت دفاع بودم .

تعریفتون از این ورزش چیه ؟

کوه مدرسه است .

هرکس هرآنچه را بخواهد از کوه فرا می گیرد ...

یکی آرامش – یکی قدرت بدنی –زیبایی چالاکی و ...

 

چه حسی بهتون دست میده وقتی کوه میرید ؟

حتی برای مرگ هم دوست دارم در کوه باشم . مثل آغوش یه مادر میمونه برام و در سخت ترین شرایط و .. برام آرامش بخشه .

 

از کی عضو اناهیتا شدید؟

از سال 81 –اما سالهای 78 و 79 با آناهیتا برنامه می رفتم و افتخار می کنم که عضو این گروه هستم .

 

سختی های کوهنوردی ؟

یکی بحث مالیشه .یکیم اینه که متاسفانه  هیمالیانوردی شده ملاک کوهنوردی !!اما گاهی میشه یه کوهرو و کوهنورد خوب باشی حتی اگه هیمالیا نرفته باشی .

 

شرایط کوهنوردی الان چطوریه تو کنگاور –استان و کشور ؟

ببینید ما به دلیل داشتن موقعیت جغرافیایی خوب و داشتن بیستون و ... امتیاز خوبی برا کار سنگنوردی داریم و توصیم اینه که این کارو انجام بدن بچه ها .

من فکر می کنم ما میتوانیم طی دو سه سال آینده  باشگاه دایر کنیم .

در استان ما تقریبن به موازات مرکز استان کار می کنیم .در سطح کشور هم سرآمدیم و در سطح نقده سراب و ...

البته در سطح کشور زحمات آقای آقاجانی بسیار ستودنی بود که با صعودهای سراسری در دهه ی اخیر هم این ورزش را به همه معرفی کرد و هم سطح علمی و رقابتی و ... کار را بالا برد و پایه ی صعودهای هیمالیا نوردی را گذاشتند .

سطح کار سال به سال بالا میرود و ما باید خود را به روز کنیم .

 

درمورد صعودتون به لنین برامون بگین ؟

من اینجا لازم میدونم از اقای حسن اسماعیلی تشکر کنم که شرایط از طریق ایشون برامون فراهم شد در سال 85 عضو تیم آیلندپیک شدم اما به دلیل اینکه پاسپورتم دیر رسید نتونستم همراه شم .وسال بعد به تیم جناب آقای پیمان یاوری دعوت شدم و موفق به صعود قله لنین .

شرایط سختی بود به خصوص تو ارتفاع 5000 به دلیل مشکل غذایی اما خوشبختانه مرتفع شد و تونستم از ارتفاع 6200 تا 7100 رو انفرادی صعود کنم که فکر میکنم جز عشق و توکل چیز دیگه ای همرام نبود .

از سختیاشم اینکه داخل شکاف یخی فرو رفتم .کوله های سنگین  نداشتن آب نداشتن پزشک  و... و یه مسئله ی بغرنج اینکه 24 ساعت از آقای حیدری و یاوری بی اطلاع بودم و شنیده بودیم 2 نفر از کوهنوردای ایران فوت شدند تواون شرایط بی خبری زجرآوری کشیدم .

اما تجربه ی خوبی بود برام .

و هربار که به یاد اون صعود سخت میافتم اشک تو چشام میاد و توکل به خدا  ...

 

برای شما این واژه ها  چگونه اند در کوهستان ؟

 

کوه : عشق

پناهگاه : چادر

صعود" رسیدن بر اوج زیبایی

برف : صدای لالایی

آب : پاکی

سکوت : ترانه

 

حرف آخر ؟

 

تشکر میکنم از دوستان وهمنوردان و بزرگترای آناهیتا که زحمت کشیدند خیلی جاها موافق و منتقد بودم اما همه جا دوستشون داشتم چون این گروه شرایط زندگی منو تغییر داد .و من یه جورایی مدیونشونم .تاکیدم میکنم که اعضا تحت هیچ شرایطی پشت سرپرست رو خالی نکنن و با هم دلی کارا رو پیش ببرند .

برای همه  ارزو موفقیت میکنم .

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۲۹ تیر ۹۳ ، ۱۰:۲۵
حامد فیاض بخش

به مناسبت پنجمین پاسداشت زنده یاد علی آقای مجیدی

 

توسط گروه کوهنوردی هلال احمر (آرمان) کنگاور

 

عجب رسمیه رسم زمونه
قصه برگ و باد خزونه
میرن آدما از اونا فقط
خاطره هاشون به جا میمونه

 

 

گروه کوهنوردی هلال احمر کنگاور به منظور  پنجمین پاسداشت زنده یاد علی آقای مجیدی (سرپرست گروه) با دعوت از اعضای سایر گروه های کوهنوردی شهرستان کنگاور اقدام به برگزاری کوهپیمایی عمومی به دره لو تویسرکان نمود، که تعدادی از اعضای گروه مان نیز در این برنامه یادبود شرکت نموده و ازهمان مسیر دره اقدام به صعود قله شاه نشین تویسرکان نمودند.

 

 

بر فراز قله شاه نشین

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۲۹ تیر ۹۳ ، ۱۰:۲۳
حامد فیاض بخش

سرپرست :مجتبی فیاض بخش


تاریخ اجرا:13و14 مرداد 1390


نفرات شرکت کننده از گروه آناهیتا:آقایان سعید ابراهیم زاد،کامیار رستم آبادی،مجتبی فیاض بخش،رامین صالحی ،محمد رضا  حیدری ،آرش پور جوان ،امیر انصاری و خانم ها سعیدی و افشار

نفر شرکت کننده از گروه هلال احمر:آقای وحید مجیدی





با اعلام برنامه داخل دفتر گروه و ثبت نام علاقمندان راهی دماوند شدیم.طبق قرار، حرکت ما ساعت 4 صبح روز پنج شنبه 13 مرداد از میدان اصلی شهرستان کنگاور آغاز شد.ما بوسیله 3 دستگاه ماشین شخصی راهی همدان و از آنجا ساوه میشویم ، پس از عبور از شهر ساوه و رسیدن به تهران خود را از اتوبان آزادگان به ابتدای جاده دماوند میرسانیم.پس از رسیدن به امام زاده هاشم و خوردن صبحانه در این مکان ،به سمت پلور به راه میافتیم.در شهر پلور اقلام مورد نیاز خود را خریداری میکنیم.از پلور خود را به ابتدای جاده خاکی گوسفند سرا رسانده و این جاده خاکی که از چند هفته قبل بدتر شده بود را طی میکنیم، حوالی ساعت 12 به گوسفند سرا میرسیم.پس از صرف ناهار و تعویض لباسها به سمت بارگاه سوم حرکت میکنیم.در طول مسیر با گروه های مختلفی که از شهر های دیگر برای صعود آمده بودند برخورد کردیم.







پس از پشت سر گذاشتن رودخانه اول و دوم و دوشاخه سنگ به بارگاه سوم در ارتفاع ۴۲۰۰ متری میرسیم.بارگاه بسیار شلوغ و مملو از کوهنوردان دیگر میباشد.اطراف بارگاه هم با رنگ آمیزی چادرهای بر پا شده منظره زیبایی به وجود آورده است.به دلیل نا هماهنگی های پیش آمده و نبودن جا و اتاق مجبور شدیم شب را در نمازخانه بمانیم.پس از خوردن چای و میوه و کمی استراحت تدارکات شام را می چینیم.تیمی داخل پناه گاه،با نواختن ساز و خواندن آواز انرژی خاصی به دیگران میدهند. در پناهگاه دوستان صحنه ای را میبینیم.بنا به تصمیم سرپرست ساعت بیدار باش ساعت 5 صبح اعلام میشود.پس از خوردن شام و خلوت شدن پناهگاه بخواب میرویم.ساعتی از خوابمان نویگذرد که با سرو صدای نفراتی که ساعت 2 را برای صعود انتخاب کرده بودند بیدار میشویم.به هر ترتیب ساعت 5:30 بیدار میشویم و پس از خوردن صبحانه ،در ساعت 7 صبح به سمت قله حرکت میکنیم.



 

 

 


در طول مسیر با نفرات زیادی که بدون صعود قله راه بازگشت را در پیش گفته بودند را برخورد میکنیم.مسیر را با چند استراحت کوتاه ادامه میدهیم.در مسیر با توضیحات لازم و معرفی مناطقی چون کافر دره،آبشار یخی،سنگ پستان و... پیشکسوتان به سمت قله پیش میرویم.





به ابتدای تپه گوگردی ها میرسم .مسیر قله خیلی شلوغ میباشد.





تا قله فاصله ای نیست.همه نفرات سرحال و خوب هستند.قدمهای آخر را تا قله استوارتر برمیداریم و قله... قله دماوند بام ایران.همه نفرات از اینکه به قله رسیدهاند خوشحالند.









پس از رسیدن به قله و دادن یک دقیقه سکوت به یاد هم نوردان از دست داده و کمی استراحت و گرفتن چند عکس یادگاری به سمت پایین حرکت میکنم.











مرحوم لیلا اسفندیاری ... روحش شاد 






پس از رسیدن به پایین سنگ پستان از سمت راست آن وارد شن اسکی میشویم که تا بالای بارگاه سوم ادامه دارد.





پس از رسیدن به بارگاه و جمع کردن کوله ها و خوردن ناهار به سمت گوسفند سرا حرکت میکنیم.هوا تارک و روشن است که به گوسفند سرا میرسم.پس از تعویض لباسها به سمت رینه رفته و شام را در یکی از رستورانهای جاده اصلی صرف مکینیم.بعداز خوردن شام به سمت روده هن رفته تا امشب را در اینجا چند ساعتی استراحت کنیم .فردا صبح ساعت 6 از رودهن حرکت میکنیم و ساعت 11 ظهر به کنگاور میرسیم.



سرفراز باشید

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۲۹ تیر ۹۳ ، ۱۰:۲۱
حامد فیاض بخش

تاریخ 28/3/1388

زمان 5صبح

 گزارشگر : فاطمه رحمت ابادی

عکس:منصور انتظاری-محمد اسماعیلی

محل تجمع :‌میدان امام

مبدا : گنجنامه

سرپرست برنامه :‌کمیته کوهپیمایی هیأت کوهنوردی کنگاور(علی کتابی)

وسیله نقلیه : 4 عدد مینی بوس

هزینه برنامه : 3000 تومان

وضعیت آنتن دهی :‌ایرانسل و همراه اول در اکثر طول مسیر موجود است .

ارتفاع قله : 3480

تعداد و نام افراد شرکت کننده از گروه آناهیتا :‌15 نفر

اقایان :‌محمد اسماعیلی ،‌علی کتابی ،‌رضا حیدری ، رامین صالحی ،‌امیر انصاری ،‌مهدی افسری ،‌بابک شهبازین ،‌مجتبی فیاض بخش ،‌امین جلالی

خانم ها : زهرا و فاطمه رحمت آبادی ،‌راحله سعیدی ، سهیلا فشی ،‌گلنوش اسماعیلی ، فهیمه شهبازین

 ساعت 5:30 بعد از تجمع کامل کوهنوردان حرکت آغاز می شود . بعد از حدود 2 ساعت ساعت 7:30 به گنجنامه می رسیم . این مکان زیبا و پر از هیاهوو نشاط . کوله ها را بر پشت می زنیم و عازم قله زیبای کلاغ لانه از قلل رشته کوه الوند می شویم

 

در مسیر دره کیوارستان

 

درمسیر دره کلاغ لان-بهار89

 

 

. رشته کوه الوند یکی از ویژگی های طبیعی و جذاب استان همدان می باشد که در جنوب شهر همدان و شمال تویسرکان قرار گرفته است . الوند بلندترین قله آن با ارتفاع 3574 متر از سطح دریا ،‌حد طبیعی بین این دو شهر می باشد . جهت این کوهستان از شمال غربی به جنوب شرقی کشیده شده است و استان همدان را به دو نیمه شمالی و جنوبی تقسیم می کند . این کوهستان با دره های عمیق و سرسبز ،‌چشمه سارها ،‌چمن زارها ، قله ها و پوشش گیاهی ، میعادگاه هزاران انسان شیفته طبیعت می باشد . معروف ترین قله های کوهستان الوند از شمال غربی به جنوب شرقی عبارتند از : آلمابلاغ 2997 ،‌کرکس 2959 ، قزل ارسلان 3250 ، دائم برف 3450 ،‌کلاغ لانه 3480 ، الوند 3574 ،‌تاریک دره 3314 ،‌کمرلرزان 3338 ،‌چهارقله (‌3170 – 3166 – 3172 – 3184 )‌ ، یخچال 3486 ،‌شاه نشین 3496 ،‌سرخ بلاغ 3124 ،‌و کلاه قاضی 3125 .

در کوهستان الوند علاوه بر قلل مرتفع و شیب دار ، دشتک های کوچکی وجود دارند که سطح آنها از چمن زار پوشیده شده و چشمه های زیادی در آنها جاری است و با توجه به اینکه از سطوح نسبتا مسطحی برخوردارند بصورت محل استراحت و اطراق کوهنوردان درآمده اند . مهمترین این دشتک ها عبارتند از :‌

میدان میشان ، تخت نادر ،‌ چمن شاه نظر و تخت رستم .

در دامنه های شمالی الوند دره های پر آبی مانند دره برفین ، دره گنجنامه ،‌دره عباس آباد ، دوزخ دره ،‌ دره گوساله ،‌دره کیوارستان ،‌ دره سیمین دره ، دره مراد بیگ ، دره دیوین ،‌دره قز ، دره حیدریه ،‌و غیره وجود دارد و دره های مصفایی نیز در دامنه جنوبی الوند واقع است از جمله دره سرکان ،‌دره آرتیمانی ، دره فاران ،‌دره گزندر ،‌ دره شهرستانه ،‌ و غیره .

چشمه های الوند عبارتند از :‌حوض نبی ،‌چشمه تخت نادر ،‌چشمه کلاغ لانه ،‌چشمه قاضی ،‌چشمه ملک ،‌هفت چشمه ، چشمه خسرو ،‌بهشت آب ،‌چشمه افعی ،‌و چشمه آب مروارید .

 

درمسیر دره کلاغ لانه-بهار89

 

افراد زیادی در گنجنامه حضور دارند و هر کدام به نحوی از زیبایی طبیعت و البته تکنولوژی تله کابین بهره می برند . حرکت از مسیر سنگ کشتی ادامه می یابد . ساعت 8:45 برای صرف صبحانه توقف می کنیم . بعد از تجدید قوا ساعت 9:35 به حرکت ادامه می دهیم . نسیمی خنکی روح را نوازش می دهد . در طی مسیر از نعمت چشمه های فراون استفاده می کنیم . مسیر حرکت از کیوارستان به دره منتهی به پناهگاه کلاغ لانه صورت می گیرد

 

صرف صبحانه

 

دره کلاغ لانه

 

مسیر دره منتهی به پناهگاه کلاغ لانه

 

مسیر دره منتهی به پناهگاه کلاغ لانه

 

دره کلاغ لانه

 

ساعت 12:25 به پناهگاه کلاغ لانه می رسیم . در پناهگاه جهت صعود به قله ،‌بدلیل کمبود وقت گروه تشکیل می شود که بطور سرعتی عازم قله می شوند که اعضای گروه در این صعود شامل آقایان : علی کتابی ، صالحی ،‌حیدری ، فیاض بخش و خانمها :زهرا رحمت آبادی ، سهیلا فشی ، راحله سعیدی هستند .

 

صعود به سوزنی های کلاغ لانه 3411

 

قله سوزنی کلاغ لانه همدان-بهار 1389

 

پس از بازگشت گروه صعود کننده در ساعت 13:30 مشغول صرف نهار می شویم و در ساعت 15 دستور حرکت صادر می شود . مسیر برگشت از دوزخ دره است . ابتدای مسیر شیب تندی دارد و با وجود تراشه سنگهایی صاف احتمال سقوط وجود دارد ،‌افراد با احتیاط حرکت می کنند . دوزخ دره  در زمستان به علت یخ زدگی با دشواری و خطر همراه است . بعد از این شیب تند به مسیر پاکوب می رسیم و رفته رفته از سختی مسیر کاسته می شود . در نهایت به باغهایی می رسیم که دو طرف راه را تزئین کرده اند و ساعت 18 بمدت یک ربع در آنجا استراحت می کنیم تا بقیه افراد برسند . بعد از استراحت کوتاهی در ساعت 18:40 به روستای کوه می رسیم . در این روستا امامزاده ای وجود دارد بنام امامزاده محسن یا امامزاده کوه .

 

سنگ کشتی در مسیر کلاغ لانه

 

روستایی زیبا و تقریبا بزرگ است و مینی بوس ها در اینجا منتظر رسیدن ما هستند و اینجا پایان مسیر است . بعد از اینکه همگی به اینجا رسیدند ساعت 19:5 به سمت کنگاور حرکت می کنیم .ساعت 21:10 شب به کنگاور می رسیم و یک روز دیگر را در تاریخ کوهنوردیمان رقم زدیم .

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۲۹ تیر ۹۳ ، ۱۰:۱۸
حامد فیاض بخش

تاریخ اجراء برنامه 93/2/26img_0812.jpg

روز جمعه 26 اردیبهشت ماه 93 تعداد 9 نفر از اعضای باشگاه کوهنوردی اناهیتا به سرپرستی مجتبی فیاض

در یک برنامه یک روزه از مسیر دره لو به پناهگاه و از انجا به قله شاهنشین وقله کلاه قاضی وبعد از گرفتن چند عکس یادگاری برگشتند.

 

img_0804.jpg

 

 

img_0801.jpg

 

 

img_0799.jpg

۱ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۲۶ تیر ۹۳ ، ۰۹:۲۹
حامد فیاض بخش